Publicerat: 28 november, 2019

Black Friday viktig för e-handeln – men hur är det för klimatet?

Imorgon är det dags för Sveriges största shoppingdag, Black Friday – den amerikanska konsumtionshögtiden som fått fäste i Sverige på senare år. Svensk Handel spår fortsatt tillväxt och mer än varannan svensk planerar att handla under rean. Samtidigt växer sig konsumtionsmotståndet allt större och flera butiker får kritik för vilseledande priser.

Black Friday konsumtion

Fortsatt tillväxt för Black Friday

Rea-helgen är avstampet för julhandeln och två av tre av de som handlar under Black Friday uppger att de köper julklappar. I år infaller dessutom Black Friday en vecka närmare jul och helgen efter löning. Det, i samband med fenomenets ökade popularitet, gör att Black Friday förväntas växa med upp mot 15 procent och ha en omsättning på över 7 miljarder kronor.

En undersökning av Svensk Handel visar att nästan varannan e-handlare anser att Black Friday är viktig för försäljningen och lika många planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med helgen. Köp per person är oförändrat på dryga 1 800 kronor.

LÄS MER: Undvik dåliga krediter i julhandeln

Fler motsätter sig konsumtionshetsen

Det som enligt Svensk Handel talar mot Black Friday är den konsumtionskritiska debatten i Sverige. Initiativ som ”Green Week” och ”White Monday” har på senare år lanserats som en motreaktion på konsumtionshetsen kring helgen. Ofta köper vi sådant vi inte behöver bara för att de är på rea och överdriven konsumtion är idag en av de största miljöbovarna.

Flera företag hoppar på mottrenden om att välja bort Black Friday eller göra om dagen till något annat. Skojätten och e-handlaren Vagabond väljer att skänka pengar till välgörenhet istället för att ge rabatt på priser, rapporterar Ehandel.se. Ringförsäljaren Vanbruun.com går i samma fotspår och döper om dagen till Fair Friday med fokus på hållbarhet och välgörenhet.

Ett företag som till viss del hoppat på mottrenden är IKEA. På svenska hemsidan möts besökare av frågan ”Vad gör du på Hack Friday?” där företaget uppmanar konsumenter till en mer hållbar livsstil. Sedan visas olika ”hacks” för att förlänga livet på IKEA-produkter.

På den amerikanska hemsidan möts istället besökare av de fetstilta orden ”Black Friday is better with IKEA” med en länk till olika erbjudanden. Det gäller att känna sin marknad…

Ökar verkligen konsumtionen?

Poängen med Black Friday är att öka försäljningen genom tidsbegränsade kampanjer. Samtidigt visar undersökningen av Svensk Handel att hushåll omfördelar sin konsumtion över året. I takt med att Black Friday växer minskar alltså konsumtionen andra delar av året.

Det skulle innebära att vi i slutändan inte spenderar mer, utan endast spenderar mer under en koncentrerad period. Kanske sparar vi större inköp för att kunna ta del av rabatter?

Butiker höjer priserna i förväg

Så finns det någon vinst i att spara inköpen till Black Friday? Det beror på, menar prisjämförelsesajten Pricerunner. Sidan har granskat några av Sveriges främsta nätbutiker och noterat att drygt en femtedel av produkterna höjts med i genomsnitt 27 procent inför Black Friday. Det för att sedan kunna sänka dem och marknadsföra dem som rabatterade.

Ett sätt att inte bli lurad under är att undersöka produktens prishistorik på sidor som Pricerunner. Du kan också jämföra priset med andra återförsäljare och se om priset skiljer sig. Lägg dock gärna en extra minut på att tänka på om du faktiskt behöver produkten!

LÄS MER: Spara pengar med grönt bolån