E-legitimation

Vad är E-legitimation?

I vardagen använder man sitt körkort eller ID-kort när man legitimerar sig ute i samhället. Men när man ska legitimera sig, och bevisa sina personuppgifter på Internet så används s.k e-legitimation. Den bevisar din identitet när det krävs av myndigheter, organisationer och företag på nätet. Man kan säga att en e-legitimation är din digitala signatur som du använder på nätet.

mobilt bankid

Om du vill ansöka om lån direkt på nätet är det en klar fördel om du har e-legitimation, företrädesvis i form av BankID. Då kan du nämligen både skicka in din ansökan och även signera låneavtalet digitalt utan att behöva vänta på att posten ska leverera avtal i pappersform för underskrift.


Skaffa e-legitimation.

På Bank-IDs hemsida kan du läsa mer om e-legitimation och om hur du gör för att använda ditt digitala ID för finansiella tjänster och för inloggning på myndigheter såsom till exempel Försäkringskassan och Skatteverket. Nytt är att du numera också kan använda e-legitimation i din smartphone och på din surfplatta.

Läs mer om e-legitimation här


BankID

Det finns flera olika varianter av e-legitimation, men den som är vanligast och i praktiken även utgör en standard är BankID. Denna tjänst tillhandahålls av Finansiell ID-Teknik BID AB, som är ett bolag som ägs gemensamt av de största bankerna i Sverige.

BankID använder du på nätet och i andra sammanhang då du inte kan bevisa din identitet med hjälp av ett fysiskt personbevis. Eftersom våra liv successivt blir mer digitala och allt fler tjänster “flyttar över” till nätet är BankID både smidigt och enkelt. Redan idag kan en mängd ärenden göras digitalt med hjälp av e-legitimation och utvecklingen har egentligen bara börjat.

Exempel på användningsområden för BankID:

  • Göra ärenden på Skatteverkets webbplats (till exempel godkänna deklaration)
  • Anmäla och ansöka om föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning (VAB) hos Försäkringskassan
  • Inloggning hos fackförbund
  • Ansökan om och signering av lån
  • Öppna sparkonton och liknande finansiella produkter
  • Köp av varor och tjänster på nätet om det krävs inloggning (till exempel tecknande av abonnemang inom digital underhållning)

Varianter av BankID

Denna typ av e-legitimation finns i tre varianter. Det handlar om e-legitimation på fil, på kort och så kallat mobilt BankID. Idag är det onekligen så att sistnämnda tar mer plats än de övriga, men alla tre varianter har sin roll att spela.

Hur du går tillväga för att identifiera dig och exempelvis teckna lån via BankID beror helt och hållet på vilken variant av e-legitimation du har tillgång till. När du ombeds legitimera dig med BankID hos en långivare, hos Skatteverket eller någon annan myndighet eller hos enskilda företag på nätet, får du tydliga instruktioner direkt på skärmen, så själva förfarandet ger inte upphov till några problem. Det kan dock vara bra att känna till något om hur varianterna fungerar och vad du behöver för att använda dem innan du bestämmer vilken variant du ska beställa.

Mobilt BankID

När du använder mobilt BankID behöver du givetvis en mobiltelefon eller surfplatta. Du behöver inte ha den senaste modellen av mobil enhet, men du måste ha möjlighet att ladda ner appar till den. Det är nämligen genom BankID säkerhetsapp du legitimerar dig.e-legitimation

Första steget är att ladda ner appen och nästa steg är att logga in hos din bank och beställa tjänsten “mobilt BankID”. Inom några sekunder får du sedan ett meddelande där en säkerhetskod finns angiven. Du ska därefter öppna appen och ange personnummer, säkerhetskod och ett valfritt lösenord. När det är gjort är du klar att använda tjänsten.

Att utföra ett ärende på nätet med mobilt BankID går till enligt följande:
1. Välj denna metod för inloggning/signering på webbplatsen
2. Öppna säkerhetsappen och granska uppgifterna som visas
3. Fyll i lösenordet för att bekräfta

E-leg på fil och kort

För de två andra typerna av e-legitimation behöver du använda din dator. Detta i sig gör kanske dessa varianter mindre attraktiva, men det ska i sammanhanget ändå påpekas att de är ganska enkla att använda.

E-leg på fil beställer du via bankens webbplats när du är inloggad. En fil laddas då ner till datorn och du uppmanas att även ladda ner ett säkerhetsprogram. När du öppnar din e-legitimation för första gången kommer du att uppmanas välja ett lösenord och det är med hjälp av detta du sedan legitimerar dig i olika sammanhang.

E-leg på kort är den krångligaste lösningen eftersom den kräver kortläsare med kabel samt även ett säkerhetsprogram på datorn. Du behöver också ett bankkort alternativt betalkort som har stöd för BankID. När allt är installerat och klart legitimerar du dig dock enkelt och smidigt via en PIN-kod.


Här skaffar du BankID

Det är totalt elva banker som är anslutna till systemet med BankID och med största sannolikhet har du ett eller flera konton i åtminstone en av dessa banker. Om du inte är kund i någon av nedanstående måste du bli privatkund innan du kan beställa din e-legitimation.

Nedan listar vi alla de banker som kan utfärda BankID.

  • Nordea
  • Swedbank
  • SEB
  • Handelsbanken
  • Danske Bank
  • ICA Banken
  • IKANO Bank
  • Länsförsäkringar
  • Skandia
  • Ålandsbanken
  • Sparbanken Syd