Northmill drar tillbaka Rebilla-kortet efter kritik

Det snabbväxande fintechbolaget Northmill, som nyligen blev beviljade banktillstånd, drar nu tillbaka sitt nya kreditkort Rebilla efter kritik från Konsumentverket. Det rapporterar Di Digital.

Det handlar dels om att reklamen för Rebilla ska ha varit vilseledande och otillbörlig, samt att bolaget tagit ut oskäliga förseningsavgifter. På hemsidan har kreditkortet marknadsförts utan en enda avgift, men i själva verket tillkommer det höga försenings- och påminnelseavgifter.

Jämför kreditkort utan årsavgift

Produktbild av kreditkortet Rebilla

Foto: Rebilla

Läs mer: Northmill får banktillstånd – Lanserar kreditkort

Vilseledande marknadsföring

”Vårt löfte till dig, inte en enda avgift” och ”Många banker och finansbolag debiterar avgifter. Vi har tänkt annorlunda”. Så har Northmill marknadsfört sitt Rebilla-kort, som lanserades i Sverige i slutet av förra året. Påståenden som enligt Konsumentverket (KO) är vilseledande.

I en granskning som KO gjort framkommer flera klagomål. Det visar ett beslut som sajten Di Digital tagit del av genom Nyhetsbyrån Siren. En del av kritiken är uppgifterna om att det inte ska finnas några avgifter. Det tillkommer nämligen flera avgifter för den som inte betalar i tid.

Vid utebliven betalning tar Northmill ut en förseningsavgift på 190 kr och en påminnelseavgift på 60 kr, samt en inkassoavgift på 180 kr för Rebilla-kortet. Det skriver Di Digital i en artikel.

Oskäliga villkor i avtalen

Enligt KO har bolaget inte över huvud taget rätt att ta ut en förseningsavgift och menar därför att de har oskäliga villkor i sina kreditkortsavtal. Denna avgift är nämligen att betrakta som en påtryckningskostnad, snarare än en administrativ, i syfte att få konsumenten att betala.

Påminnelseavgifter tas vanligtvis ut för att täcka kostnaden av det administrativa arbete som en försening medför, exempelvis att skicka ut en ny faktura och påminna om betalningen. Att dessutom ta ut en förseningsavgift på 190 kronor räknas enligt KO som inkassoverksamhet.

Drar tillbaka kreditkortet

Som svar på myndighetens kritik meddelar Northmill att de nu helt drar tillbaka sitt kreditkort, efter bara ett halvår på marknaden. Enligt Niclas Carlsson, Northmills bolagsjurist, ska detta beslut ha fattats redan innan de mottog klagomålen. Istället kommer de lansera ett nytt kort.

Det skriver pressansvarige Oliver Hofmann i ett mejl till Di Digital. Där nämner han flera nya produktlanseringar i höst, varav ett kommer vara ett nytt Northmill-kort. Vad gäller Rebilla har all nyförsäljning och existerande avtal med kunder avslutats och hemsidan har stängts ner.

Jämför enkelt kreditkort hos oss

Niklas har en gedigen bakgrund inom ekonomi. Tack vare sin erfarenhet inom såväl banksektorn som retailbranschen, startups och väletablerade företag så har han skaffat sig en bred kunskapsbas inom ekonomi och finans. Att ha arbetat med såväl privatpersoner som företag har gjort att han fått ett brett perspektiv på hur behovet av finansiella lösningar ser ut från olika kunders perspektiv. Vidare har Niklas ett gediget intresse för värdepappersmarknaden. Att ständigt hålla sig uppdaterad om de senaste nyheterna är en självklarhet för honom. Denna breda kunskapsbas har sedan legat till grund för det Sverigekredit.se är idag.

Fyll i formuläret för att fortsätta din ansökan hos vår partner

*” anger obligatoriska fält

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden