Tipsen för hur du shoppar säkert på nätet

Den 27 november är det Black Friday och som många andra kanske du ska shoppa på nätet i år istället för i butik. Men hur gör du det på ett säkert sätt och vad bör du ha i åtanke? Här tittar vi närmare på vad du bör tänka på och vilka rättigheter du har som konsument online.

Läs mer: Allt fler handlar på nätet – Samla dina e-handelslån

Kvinna med kreditkort vid dator

Kan du ångra ett köp?

När du köper något på nätet har du oftast någon typ av ångerrätt. Men hur lång är den och hur vet du om du har ångerrätt? Det beror på: vad du har köpt och landet du köpt det från.

Inom Sverige gäller alltid 14 dagars ångerrätt när du kommer något på nätet. Detta regleras av lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. I vissa specialfall gäller dock inte ångerrätten, till exempel vid resor och livsmedel, men då ska företaget informera om det.

Ångerrätten räknas från dagen du tar emot din vara. För tjänster gäller dagen efter att avtalet ingåtts. Om du handlar utanför EU kan det ibland saknas ångerrätt. Så det är bra att kolla vad som gäller för det specifika landet innan du slutför köpet, för att vara på säkra sidan.

När och hur kan du göra en reklamation?

Du har rätt att reklamera både varor och tjänster. I Sverige har du tre års reklamationsrätt, inom EU är det minst två år. Enligt Konsumenttjänstlagen får du reklamera om varan:

  • Är bristfällig, dålig eller trasig
  • Inte stämmer överens med informationen
  • Inte är anpassad efter ändamålet

Du kan ha rätt att reklamera en tjänst om:

  • Den är utförd på ett sätt som inte motsvarar överenskommelsen
  • Den är slarvigt eller bristfälligt utförd

Vid tjänster: tänk på att du måste reklamera felet inom två månader efter att det upptäckts.

Ibland kommer kunden och företaget inte överens om reklamationen. Reklamationstvister inom Sverige kan då hamna i Allmänna Reklamationsnämnden eller domstol.

Kolla upp företaget

Ska du handla online av ett företag för första gången? Då kan det vara bra att kolla upp det. Se om företaget har kontaktuppgifter och läs recensioner på Google och konsumentsajter.

Det finns även andra ledtrådar att leta efter på företagets hemsida. Samarbetar det med etablerade betalnings- och leveransföretag? Då ökar sannolikheten att företaget är seriöst.

Det kan också vara bra att hålla utkik efter oberoende kvalitetsmärkningar. Ett svenskt exempel är certifieringen Trygg E-handel. Var noga med att trycka på sigillen och se att företaget verkligen är certifierat, speciellt om du är osäker. Internationella företag har liknande kvalitetsmärkningar, men kontrollera alltid så att intygen på sidan är äkta.

Försiktighet med kortuppgifter

Betalningar på nätet är säkrare än någonsin. Men du bör ändå vara försiktig när du lämnar ut dina kortuppgifter. Ett bra tips är att kolla om sajten använder ”https” – då krypteras din kortinformation så att den inte skickas i klartext. Men hur ser du att en sajt har https? Jo, genom hänglåssymbolen vid sidan av webbadressen som ska börja med “https”, inte “http”.

Är din leverans försenad?

Om din leverans är försenad kan du ha rätt att kräva leverans eller häva köpet. Du kan även få ersättning om du drabbas av extra kostnader i samband med leveransen. Det gäller både varor och tjänster. Men reglerna skiljer sig åt, beroende på leveransen som blivit försenad.

Läs köp- och avtalsvillkoren

Vi sparade det kanske allra viktigaste till sist: Läs villkoren för ditt köp när du handlar på nätet. Ordentligt. Det är det bästa sättet att undvika obehagliga överraskningar.

Topplista för kreditkort

Nu vet du hur din Black Friday-shopping på nätet kan bli så säker som möjligt. Om du har ovan i åtanke behöver du inte vara rädd för att lämna ut dina kreditkortsuppgifter eller bli lurad när du shoppar online. Tänk även på att olika kreditkort har olika förmåner. Det kan därför löna sig att använda rätt kreditkort när du shoppar – för att få rabatter och poäng.

Söker du ett nytt kreditkort? Då kan det vara läge att kolla in vår topplista för kreditkort.

Hitta det bästa kreditkortet här

Niklas har en gedigen bakgrund inom ekonomi. Tack vare sin erfarenhet inom såväl banksektorn som retailbranschen, startups och väletablerade företag så har han skaffat sig en bred kunskapsbas inom ekonomi och finans. Att ha arbetat med såväl privatpersoner som företag har gjort att han fått ett brett perspektiv på hur behovet av finansiella lösningar ser ut från olika kunders perspektiv. Vidare har Niklas ett gediget intresse för värdepappersmarknaden. Att ständigt hålla sig uppdaterad om de senaste nyheterna är en självklarhet för honom. Denna breda kunskapsbas har sedan legat till grund för det Sverigekredit.se är idag.

Fyll i formuläret för att fortsätta din ansökan hos vår partner

*” anger obligatoriska fält

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden