Publicerat: 5 december, 2019

Zimpler anklagar Trustly för att missbruka ställning

Den svenska fintech-sektorn växer ständigt, men det är samtidigt en hårt konkurrensutsatt marknad som kan vara svår att slå sig in på. I topp bland de svenska betalföretagen hittar vi Trustly som har nått stora framgångar med sina direktbetaltjänster för spel- och finansbolag.

Nu anklagar konkurrenten Zimpler fintech-bolaget för att ha missbrukat sin starka ställning och vill att företaget utreds av Konkurrensverket, det rapporterar nyhetssajten Realtid.

Zimpler vs Trustly

Konflikt om snedvriden konkurrens

I en rapport framhåller Konkurrensverket vikten av att aktörer på marknaden konkurrerar med varandra ”under neutrala förhållanden”. Annars riskerar konkurrensen att snedvridas, vilket kan resultera i högre priser och sämre produktutveckling för konsumenterna.

Enligt Zimpler har Trustly ett monopol på betaltjänsterna på den svenska marknaden, vilket leder till snedvriden konkurrens och gör att de har för stor makt att påverka utvecklingen. I sitt klagomål till Konkurrensverket skriver företaget att Trustly ska ha varnat flera spelbolag för att de kommer stängas ute från Trustlys betaltjänst om de aktiverar Zimplers tjänst.

Företaget vädjar därför till Konkurrensverket att utreda Trustlys marknadsställning och snabbt agera för att den effektiva konkurrensen inte ska sättas ur spel. Zimpler har tidigare försökt få myndigheten att agera mot Trustly, men i det fallet inleddes ingen utredning.

Fintech – en känslig marknad

Fintech, som står för finansteknologi, innefattar bland annat teknik som möjliggör för smidigare betaltjänster. Som det europeiska land med flest investeringar i fintech-bolag per capita har Sverige blivit en världsledande hubb för teknologin. Bland de svenska fintech-bolagen finns flera som nått internationella framgångar, däribland betalföretaget Trustly.

Zimpler beskriver det som en känslig marknad där fintech-bolag snabbt kan uppnå en stark ställning. De företag som är först med erbjuda tillräckligt bra tjänster har makten att hindra andra företag från att etablera sig med liknande eller bättre produkter. I Trustlys fall handlar det om en ny betaltjänst som enligt Zimpler är ett effektivt konkurrensmedel för spel- och finansbolag. Tjänsten möjliggör nämligen för direkt utbetalning till kundernas konton.

Zimpler har utvecklat en liknande tjänst, men enligt företaget har Trustly missbrukat sin ensamställning på marknaden till att hindra kunder från ett köpa deras produkt. Zimpler anklagar även bolaget för att ha upprättat exklusivitetsavtal där bolag avsäger sig rätten att använda andra betalmetoder än Trustlys, och i så fall får betala skadestånd.

Enligt Realtid skriver Zimpler även att den försämrade konkurrensen har gjort att Trustly kan ta ut mycket höga priser, vilket leder till sämre villkor för konsumenterna.

Trustly motsätter sig anklagelserna

I ett mejl till Realtid motsätter sig Trustly anklagelserna. Trustly anser att Zimplers klagomål innehåller faktafel och saknar saklig grund. De håller inte med om att de skulle ha något monopol på marknaden. Tvärtom anser de sig vara ”en relativt liten betalmetod i en marknad full av konkurrerande, internationella och nationella, betalmetoder” som PayPal och Swish.

Trustly menar att Zimpler har precis samma förutsättningar att konkurrera på marknaden och att företagets konkurrenskraft baseras på kvaliteten på deras tjänster. Trustly avslutar mejlet till Realtid med att skriva: ”Vi ser fram emot att besvara Konkurrensverkets frågor och är övertygade om att de kommer att dra slutsatsen att detta ärende saknar saklig grund”.

Konkurrensverket har ännu inte beslutat om de ska inleda en utredning mot Trustly.