Publicerat: 19 juni, 2020

Kronofogden får kritik för långa handläggningstider

”Just nu har vi längre handläggningstider för dig som ansöker om betalningsföreläggande”. Så står det på Kronofogdens hemsida, tillsammans med en ursäkt till de som behöver hjälp med att få betalt. Nu får myndigheten allvarlig kritik från Justitieombudsmannen, enligt DN.

Kronofogden skylt

Foto: Krister Vikström / Kronofogden

Brott mot likabehandlingsprincipen

Den som vill få hjälp att driva in skulder kan ansöka om så kallat betalningsföreläggande hos Kronofogden. Det kan röra sig om skulder mellan privatpersoner och företag, exempelvis vid köp av varor/tjänster eller vid utlåning av pengar där sista datum för betalning har passerats.

Det finns två sätt att ansöka om betalningsföreläggande: antingen på manuell väg eller med maskinella ansökningar. De som har valt den manuella vägen har dock fått vänta betydligt längre än för de maskinella ansökningarna, något som bryter mot likabehandlingsprincipen.

Upp till fyra månader innan ärenden registrerades

I de ärenden som Justitieombudsmannen utrett har de som ansökt manuellt fått vänta upp till fyra månader för att få sitt ärende registrerat. Det är oacceptabelt långa handläggningstider som kan få stora konsekvenser, menar JO som nu riktar allvarlig kritik mot myndigheten.

Skillnaden i Kronofogdens hantering av manuella och maskinella ansökningar bryter mot den så kallade likabehandlingsprincipen, påpekar JO Katarina Påhlsson i ett pressmeddelande.

Den långsamma hanteringen kan få stora problem för den som försöker få in sina pengar och kan ha stor betydelse för såväl den enskildes som företags ekonomiska förhållanden.

”Jag ser mycket allvarligt på detta”, säger Justitieombudsmannen Katarina Påhlsson.

Förseningar beror på byte av it-system

Kronofogden ber om ursäkt och förklarar de långa handläggningstiderna med att de under hösten infört ett nytt handläggningssystem. Något som blev mer komplicerat än väntat. I samband med bytet har myndigheten även fått in fler ansökningar än normalt, skriver dem.

”Vi ber självklart om ursäkt till de kunder som fick långa handläggningstider, och vi har stor förståelse för de som blev drabbade”, säger Eva Carlquist myndighetens produktionsdirektör.

De har nu satt in ett stort antal extra medarbetare för att komma i kapp, men risken är stor att det kommer fortsätta komma in fler ansökningar än normalt. I tider av hög arbetslöshet är det fler som får svårt att betala sina skulder i tid, vilket kan leda till betalningsförelägganden.

Kronofogden har brustit i planering och sjösättning

JO skriver dock i beslutet att det inte är anledning nog, utan att Kronofogden har brustit i sin planering och sjösättning av det nya systemet. Enligt myndighetens produktionsdirektör Eva Carlquist var det svårt att förutse hur svårt det skulle bli att byta ut handläggningssystemet.

”Vi förutsåg inte alla problemen helt enkelt. Det var större och mer komplicerat än vad man kunde förställa sig. Vi gjorde allt vi kunde men lyckades inte förutse det”, säger hon till DN.


Senaste nytt