Investering och kapital i marknadsföring för nystartade företag (2021)

marknadsföring för företag

Funderar du på att starta ett eget företag? Då är du säkert fullt medveten om att marknadsföring är en mycket viktig faktor att fokusera på om du ska kunna lyckas med ditt startup företag. Just därför ska vi i denna artikel ge dig en del tips och idéer som har med marknadsföring för företag att göra. Närmare bestämt är det digital marknadsföring för företag som vi kommer att fokusera på. Låter detta som något som skulle kunna vara av intresse? Fortsätt då att läsa vår artikel!

Verktyg som kan hjälpa dig med din digitala marknadsföring

Det finns numera ett flertal olika typer av digitala verktyg som du som vill starta ett eget företag kan använda dig av när det kommer till digital marknadsföring för företag. Bland annat är det viktigt att du fokuserar på SEO. Detta är en förkortning av ”Search Engine Optimization.” På svenska kallas det kort och gott för sökmotoroptimering. Syftet med det är att driva så mycket organisk trafik som möjligt till en sida, detta genom att få den att hamna så högt upp som möjligt bland resultaten i Google och andra sökmotorer när du söker på saker som är relaterade till sidans innehåll.

Säg att du till exempel har en firma i Stockholm som ägnar sig åt golvläggning. Om man då till exempel söker på ”golvläggare i Stockholm” är tanken att din sida ska dyka upp så högt upp som möjligt bland sökresultaten. Ju högre upp din sida hamnar, desto större är chansen att potentiella kunder ska hitta till den. Det är i sin tur något som ökar möjligheten för dig och ditt startup företag att nå ut till så många kunder som möjligt, något förbättrar era chanser att lyckas.

Motsvarigheten till organisk trafik är betald trafik. Om du till exempel använder dig av Google är betald trafik de sökresultat som hamnar längst upp och längst ner på sidan och som det står ”Ads” eller ”Annons” vid sidan om. Ett verktyg som du som vill bedriva betalningstrafik på Google kan använda dig av är Google Ads. Detta är numera världens största digitala annonseringsverktyg. Det passar därför utmärkt för dig som vill göra digital marknadsföring för företag. Det är just dessa annonser som dyker upp i toppen och botten bland sökresultaten när du gör en sökning på Google. Du som ska starta ett eget företag gör med andra ord klokt i att satsa på detta verktyg.

Google Ads är även ett verktyg som använder sig av PPC. Det går ut på att du betalar varje gång någon klickar på din annons som du skapat med hjälp av detta verktyg. Genom att använda dig av sökmotoroptimering kan du se till att minimera mängden klick från personer som inte är intresserade av de tjänster som ditt företag erbjuder. Detta är bra eftersom det minskar risken för att du ska behöva betala för klick från personer som ändå inte tänker köpa dina produkter eller tjänster. Det gäller helt enkelt att få en så bra ”return of investment” som möjligt.

Ett annat utmärkt SEO-verktyg är Semrush. Även det lämpar sig därför utmärkt att använda sig av när det kommer till marknadsföring för företag. Av många räknas det numera som branschens bästa SEO-verktyg. Det innehåller flera olika funktioner som du kan använda dig av i SEO-syfte. Det hjälper dig bland annat med att hitta passande nyckelord för din sida, med länkbygge, med att kontrollera din sidas tekniska funktioner, och så vidare. När det kommer till digital marknadsföring för företag kan därför även Semrush helt klart vara värt att satsa på.

Ett annat verktyg, eller rättare sagt en sida, vi kan rekommendera är BundledSEO. Det har bland annat blivit utsett till ”Best SEO Group buy.” BundledSEO är en sida där du får tillgång till flera olika SEO-verktyg på ett och samma ställe. Det är även en sida där du kan köpa SEO-verktyg tillsammans med andra. Om du inte har råd att investera i dyra verktyg kan du därför köpa de tillsammans med andra personer här.

Lär dig mer om att starta och driva företag

Vill du ha mer tips och råd om hur du kan lyckas med ditt nystartade företag? Då kan vi också rekommendera dig att besöka sidan entrepreneur.com. Här finner du nyheter och information om entreprenörskap, småföretagsledning och företag.

Låna pengar för att starta företag

Det är inte alla som ska starta sitt eget företag som har tillräckligt med pengar för att kunna betala för de utgifter och investeringar som krävs till en början. För dessa personer kan det enda alternativet därför vara att låna pengar. Det finns både lån för dig som vill starta ett aktiebolag samt lån för dig som vill starta en enskild firma. Oavsett vilken typ av lån det gäller kan ett av skälen till att man behöver låna ha att göra med att man behöver låna pengar för att marknadsföra sitt företag. Det kan också ha att göra med att man behöver låna pengar för att investera i utrustning, varor, produkter och annat som har med driften av själva företaget att göra.

Det finns en del saker som skiljer sig mellan lån för dig som vill starta ett aktiebolag och lån för dig som vill starta en enskild firma. När det gäller lån för dig som vill starta ett aktiebolag är det en juridisk person, eller närmare bestämt firmatecknaren för bolaget, som tecknar själva lånet. När det kommer till räntor och amorteringar betalas dessa av själva aktiebolaget. I de flesta fall kommer det också krävas att du använder dig av en personlig borgenär för att kunna få ett sådant lån.

När det gäller lån för dig som vill starta en enskild firma ser kraven något annorlunda ut. Eftersom du och den enskilda firman räknas som en och samma person går det att ta ett privatlån när det gäller enskilda firmor. Det är då du själv som betalar räntor och amorteringar.

Oavsett vilken typ av lån det gäller kan det vara en bra idé att låna pengar för att marknadsföra sitt företag. Marknadsföringen är nämligen en av de allra viktigaste faktorerna när det kommer till att driva ett företag. Det är framför allt fallet i början då du behöver göra dina potentiella kunder medvetna om att du och ditt företag existerar. På så sätt kan du också göra de medvetna om vilka produkter och/eller tjänster som ditt företag erbjuder. Att låna pengar för att marknadsföra sitt företag kan, som tidigare nämnt, i vissa fall därför helt klart vara en bra idé!

Angelica kombinerar en akademisk bakgrund i företagsekonomi med en passion för privatekonomi och finans. Som tidigare frilansskribent har hon hjälpt flera företag med sin expertis och skrivfärdigheter, och hennes lösningsorienterade tillvägagångssätt gör henne till en ovärderlig tillgång för teamet på Sverigekredit.se.

Fyll i formuläret för att fortsätta din ansökan hos vår partner

*” anger obligatoriska fält

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden