Frågor och svar om Kronofogden

För en hel del personer är Kronofogden en aktör som är synonym med otrevligheter. Visst är Kronofogden en aktör man helst inte ska ha någon kontakt med, men samtidigt är den här myndigheten inte per definition illvillig. Kronofogdens två huvuduppgifter är två. För det första ska myndigheten se till att den som ska få betalt får sina pengar. För det andra ska myndigheten hjälpa den som är svårt skuldsatt att komma på fötter genom skuldsanering. Om du är nyfiken på att få reda på lite mer om Kronofogden kan du med fördel läsa igenom nedan påståenden och förklaringar.

Kronofogden står bara på borgenärernas sida

En borgenär är den som har rätt till betalning enligt ett avtal. Det kan till exempel handla om ett låneavtal eller ett hyresavtal. Det är borgenärerna som skickar vidare sina krav på betalning till Kronofogden och sedan är det myndighetens uppgift att kräva in pengarna av den betalningsskyldige. Den som ska betala får då en skuld till Kronofogden.

Utifrån denna roll är det enkelt att tänka att Kronofogden enbart står på borgenärernas sida. Riktigt så enkelt är det emellertid inte. Myndigheten ska se till att de medel man använder för att kräva in pengarna är proportionerliga. Dessutom finns en rad andra hänsyn som myndigheten måste ta.

Några exempel på regleringar som är till för att skydda gäldenären (den som ska betala) är:

  • Generösa tidsfrister
  • Möjligheter till uppskov för betalningar
  • Rätt att behålla en del av inkomster för levnadsomkostnader vid utmätning.

Kronofogdens skuldsanering är till för alla

Med de nya reglerna kring skuldsanering som trädde i kraft hösten 2016 har det blivit betydligt enklare att få en skuldsanering beviljad än tidigare. Själva processerna för såväl ansökan som genomförande har också blivit enklare och smidigare. Tyvärr har de nya reglerna inneburit att många har fått uppfattningen att det är lätt att få skuldsanering och att det bara är att söka för att få hjälp med nedsättning av skulder.

Skuldsanering är fortfarande lite av den sista utvägen för den som är mycket skuldsatt och inte väntas ha någon reell möjlighet att betala av sina skulder inom överskådlig tid. Reglerna är tydliga och idén med skuldsanering som koncept är att hjälpa de mest utsatta. Kronofogden har inte till uppgift att rädda undan varje skuldsatt person från betalningsansvar.

Kronofogden registrerar alla betalningsanmärkningar

Tvärt emot vad många kanske tror är det inte Kronofogden som registrerar betalningsanmärkningar i privatpersoners och företags kreditinformation. Myndigheten finns ändå med på ett hörn i processen.

För att en betalningsanmärkning ska kunna uppstå krävs att Kronofogden får in ett ärende om ett krav på betalning och sedan beslutar om betalningsföreläggande. När det finns ett beslut på att betalning ska ske listas ärendet i en databas. Denna databas är öppen och från den kan till exempel kreditupplysningsföretag hämta uppgifter. Kreditupplysningsföretagen gör dagliga kontroller i databasen och om det då finns en uppgift om betalningsföreläggande på ett personnummer eller ett organisationsnummer kommer upplysningsföretaget att registrera en betalningsanmärkning.

Fler frågor?

Om du har fler frågor och funderingar kring vad Kronofogdens uppgifter är och hur myndigheten arbetar i olika frågor kan vi rekommendera att du gör ett besök på myndighetens webbplats. Den är förvånansvärt fullmatad med lättläst information och det är ganska lätt att hitta den information du söker. Myndigheten har också sedan en tid tillbaka ett konto på Facebook där det är möjligt att få svar på allmänna frågor. För personspecifika frågor måste du emellertid kontakta myndigheten per telefon.