Att lära sina barn om ekonomi

Det kan ibland kännas hopplöst att försöka förstå sig på barn och hur de tänker. Alltifrån deras första ord som inte går att förstå till deras krångliga resonemang kring allt mellan himmel och jord. Men inget är faktiskt mera logiskt än ett barns resonemang. Med rätt vägledning och sunt förnuft kan ditt barn utan problem få mycket god förståelse och inblick i ekonomi redan vid tidig ålder.

Barn och deras känsla för logik

Nyckeln till att lära ditt barn om ekonomi ligger framförallt i logiskt tänkande. Alla föräldrar kan nog dra sig till minnes om minst ett tillfälle då deras barn satt föräldern på plats, oftast då med ett resonemang som vida överträffar vuxnas kapacitet till logiskt. Som vuxen ter sig oftast saker invecklade och komplicerade, vare sig det gäller hur en traktor fungerar eller varför jorden är rund. Barn har oftast ett mycket simpelt resonemang kring det mesta för att förstå hur världen fungerar, vilket är något man kan använda med fördel för att lära sina barn om pengar, sparande och ekonomi.

När kan man börja med detta då? Vid första tanke kan det kännas som att man bör vänta till skolåldern. Barn är mottagliga vid en mycket lägre ålder än så om än på en mycket mer lekfull nivå givetvis. Ett barn i treårsåldern förstår sällan resonemanget kring att spara pengar till ett senare skede mer än kanske för en kort stund medan man är på väg till affären. Däremot kan man mycket väl redan i den åldern införa lekar tillsammans med barnet där pengar och ekonomi är ett inslag. Leka affär där barnet får lära sig att pengar byts emot varor osv, låt barnet lämna över pengar till kassörskan när man handlar eller låta barnet stoppar pengar i en spargris.

Något som är viktigt redan i ett tidigt stadie är att låta barnen först lära sig om riktiga, fysiska pengar. Mynt och sedlar är bra för att få barn att snabbt förstå att dessa kan bytas mot leksaker, glass eller godsaker i affären.
Idag görs majoriteten av alla betalningar i Sverige med digitala medel, vilket är mycket smidigt och säkert. För barn är det svårt att förstå kopplingen mellan abstrakta digitala pengar och materiella fysiska betalningsmedel som sedlar och mynt. Återigen ett mycket logiskt resonemang vid närmare eftertanke, och något vuxna kan ta lärdom av från barnen.

lipande bebis framfor sedlar

Tips för att lära barnen om ekonomi

Här följer lite tips på hur du kan implementera ekonomi i barnens liv och deras lekar:

  • Viktigast av allt: Håll det enkelt, logiskt och lekfullt anpassat för barnets å
  • Lär barnet värdet i pengar, även digitala pengar så småningom, på ett sätt barnet förstå Barnet lär sig då att saker kostar olika mycket, och pengar har olika värde. Ex. ”Leksaksbilen kostar lika mycket som två glassar.”
  • Uppmuntra till sparande, men även viktigt att använda pengar. Att spara är jättebra för barn att lära sig, men de behöver också lära sig att pengar anvä Ex. ”Vill du köpa den här leksaken för dina sparpengar så kan du inte köpa något mera sen förrän du sparat ihop mer pengar.”
  • Undvik helst att ge barnet någon form av ersättning i form av motprestation för saker som att plocka upp sina leksaker, bädda sängen, gå och lägga sig osv. Det kan kännas som ett enkelt och bra sätt, men faktum är att detta är saker barnet bör göra utan ersä Och det resulterar oftast också i att du kommer känna dig som en förhandlare när du börjar köpslå med barnet om storlek på ersättning, vilken motprestation de tycker är rimligt osv. Underskatta inte barn.
  • Lär barnet skillnaden på begreppet måste ha och vill ha. Som vuxen förstår du givetvis skillnaden på att vilja ha en ny bil och att du måste betala hyran. Barn må vara logiska, men också känslostyrda till stor del. Om de vill ha en leksak, så är det oftast per automatik något de måste ha om inte deras lilla värld ska rämna totalt. Ta chansen att förklara att de behöver spara ihop pengar till det först eller vänta tills lördagen kommer osv.
  • Blanda inte ihop digitala och fysiska pengar till en bö För små barn så är ett betalkort eller kreditkort inget de kan relatera till fysiska pengar. De ser bara att vuxna lämnar över ett färgglatt kort i affären och får tillbaka det direkt. Eller stoppar in det i ett hål i väggen och ut kommer pengar, men det färgglada kortet kommer tillbaka ändå. Logiskt resonemang på en väldigt grundläggande nivå när man tänker efter.

Slutligen, låt dig inte skrämmas av att prata med barn även om problem relaterade till pengar. Därmed inte sagt att du behöver förklara för din 6-åring varför du tror en eventuell börskrasch kan resultera i att ni får sälja bilen och huset och flytta till förorten. Men det går att förklara för ett barn på deras nivå även om så till synes avancerade ämnen som räntor, lån och skulder osv. Underskatta inte barn och deras logiska tänkande, det är ett nyttigt tillskott i det vuxna invecklade resonemanget kring saker.