Alla abonnemang på en plats med ny tjänst

Mina tjänster app

Prenumerationer på tidningar och streamingtjänster, mobilabonnemang, hemlarm, bredband – majoriteten av oss har idag en lång rad abonnemang med periodvisa betalningar via autogiro och automatiska betalningar. Vet du exakt vilka abonnemang du har och vad de kostar dig varje månad? Med en ny app får du full översikt av dina tjänster och abonnemang och kan också göra ändringar och tillval med några snabba klick.

Mina Tjänster ger överblick

Mina Tjänster är namnet på ett onlineverktyg och en app som ger dig en överblick av alla abonnemang och tjänster som kostar dig pengar varje månad. Appen lanserades 2016 och har redan flera hundratusen användare i Sverige. Syftet med Mina Tjänster är tredelat.

Det primära syftet är att med lättfattlig information visa dig vilka abonnemang och tjänster du har samt vad de kostar. Sekundära syften är att bevaka ändringar i dina tjänster, att ge möjligheten att byta till bättre/billigare alternativ samt att underlätta avslutande av abonnemang och tjänster.

Så här gör du

Om du är intresserad av att börja använda Mina Tjänster, kan du antingen gå vidare till webbplatsen här eller söka efter appen i App Store respektive Google Play (beroende på vilken smartphone/surfplatta du har). Oavsett vilken metod du väljer ska du logga in med BankID.

Eftersom ditt BankID är knutet till en bank där du har ett transaktionskonto kommer Mina Tjänster automatiskt att kunna hitta många, om inte alla, de abonnemang och tjänster du betalar för månadsvis. Betalar du från fler konton? Då lägger du till dem med några enkla klick på webbplatsen eller i appen för att få en komplett bild.

På din förstasida på webbplatsen/appen listas alla dina abonnemang. Det kan handla om elhandel, mobiltelefoni, kabel-TV, tidningsprenumerationer, prenumerationer på varor/tjänster, abonnemang för musik- eller TV-streaming, försäkringar, med mera. Överst presenteras en uppgift för totalkostnaden per månad så du ser vad din konsumtion kostar i kronor och ören.

Beroende på typen av abonnemang kan Mina Tjänster ge dig två alternativ för hantering av dem. Genom tjänsten kan du både byta till billigare alternativ och säga upp abonnemang och prenumerationer.

För exempelvis elhandel och mobilabonnemang gäller att du både kan säga upp och byta leverantörer. Om du presenteras för ett erbjudande som du tycker känns relevant, behöver du bara anmäla att du vill byta så tar Mina Tjänster hand om alla delar i processen. Vill du säga upp ett åtagande helt och hållet kan du få hjälp även med det.

Exempel: Du har ett konto hos en streamingtjänst som du inte längre använder. Klicka då först på den tjänsten i översikten. Klicka sedan på knappen “Säg upp” för att uppdra åt Mina Tjänster att avsluta den.

Observera att Mina Tjänster inte har behörighet att avsluta alla sorters abonnemang och andra tjänster. Avgifter och betalningar för a-kassa, försäkringar och elnätsabonnemang är exempel på sådana som du måste hantera själv.

Mina Tjänster är gratis att använda

Mina Tjänster är gratis att använda både på nätet och i appen. Affärsidén är nämligen att bolaget bakom tjänsten ska få intäkter från de aktörer som väljer att medverka som leverantörer av alternativ. Typiska aktörer idag är elbolag och operatörer inom mobiltelefon och bredband. Förmodligen kommer fler typer av leverantörer att tillkomma i framtiden.